Dåligt med uppdatering

Jag har blivit bekväm av mig och tycker det är väldigt skönt att slippa skriva på bloggen. Men jag vill ändå göra det för att skriva ner lite anteckningar som jag kan titta tillbaka på framöver. Men snart behöver jag inte skriva här ändå, för mamma har beställt en hästkalender. Så jag tror att jag kommer hålla mig till den framöver!

Iaf, nu är det lov. Världens tråkigaste lov!!
Tjalle håller på att sättas igång, så jag rider nästan varje dag - det är ju kul. Men sen så går vi på en detox, jag mamma och Becka. Mest för skojs skull, för att rensa ur kroppen. Så vi äter en soppa varje dag, som förövrigt är sjuukt äcklig. Jag vet inte om jag kommer klara denna veckan. Jag har INGEN energi, helt slut i hela kroppen.
Utöver min egna häst så hjälper jag min kompis Jonna med hennes häst denna veckan. Hon är i Norge så jag har tagit hand om hennes ponny Unna lite grann.

Vi var på ridläger tsm i somras!


Jag hade egentligen tänkt träna och springa mycket, men det finns inte energi i min kropp som räcker till det. Igår höll jag på att svimma, så det är nog ingen bra idé.

Sammanfattning av mitt lov är att det kommer bli segt, bara vara hemma och rida. KÖWL!

Planen för Tjalle ser ur såhär:

3 veckors igångsättning. 2 skritt + trav, 1 skritt + trav och sakterliga galopp

Han ska tömköras/longeras/promeneras varje dag innan ridning. Det går inte att longera i paddocken, så dom dagarna jag inte tömkör så promenerar jag honom en stund innan.

Efter dessa 3 veckor så ska jag rida som vanligt i 2 veckor innan Hilda kommer tillbaka för ett återbesök. Jaja, nu ska jag och Becka promenera till stallet. Det är UNDERBART väder.

Puss o hej

Nu kör vi!

I förrgår var Hilda hos Tjalle. Han var fortfarande stel i vä bog men korset var jämnare musklat. En förbättring iaf.

Nu ska han sättas igång på en 3 veckors period. Sedan kör vi 2 veckors "vanlig" ridning innan återbesök. Jag ska fortsätta stretcha vä benet framåt. Och vi ska träna med så mycket bommar som möjligt och gärna löshoppa!

Hon sa att jag kunde börja trava  med en gång, men bara korta sträckor. Galoppera ska jag göra den 3:e veckan. Men om jag känner sverige rätt så kommer det vara hårt, isigt och snö ända tills mars-april. Så det kommer nog bli svårt att sätta igång enligt planen. Men jag ska göra så gott jag kan. NU SKA JAG KÄMPA!

Lat perioden är över och nu ska jag ge Tjalle ALL den tid han behöver och förtjänar. Jag har en ponny - och den ska jag ta vara på.

Jag ska noga planera, både veckoscheman, träning, tävling. Både kort och långsiktigt.

Imorgon är det lördag. Jag har först tänkt antingen promenera/tömköra och sedan skritta en sväng. Kanske lite klättring? Det ska bli UNDERBART att sitta på min underbara ponny igen. Efter 5 veckor ♥


Från de första gångerna jag satt på honom. Jag kommer ihåg hur pigg han var och hur rädd och försiktig jag var i början. Men efter varje dag som gått har jag bara älskat honom mer och mer! ♥

DÖTT?

Det händer inte så mycket just nu. Tjalle "vilar" jag går mest på promenader då det är för hårt för att longera i paddocken / på ängen. Seegt! Nästa vecka kommer Hilda och jag HOPPAS av hela mitt hjärta att han är bra så vi kan rida och sätta igång nu. Nu vill vi komma igång inför säsongen! Mitt lilla hjärta!

Vad jag mer kan meddela är att vi var och mätte Tjalle häromdagen. Vi blev rätt så chockade. För nu har vi helt plötsligt en C-ponny , HAHA HELT SJUKT!!

Såhär skriver min roliga systeryster:

"Det här med att ponny-mätnings reglerna är så fruktansvärt strikta. Inte så fasligt. Inte alls egentligen. Gubben stapplade fram med sin kröka rygg och buskiga ögonbryn med sin gamla trästicka i högsta hugg. Gubben var båda delar blind och döv och mätte ner Tjalle till max maxad C-ponny. (!!!?) Intressant. Gubben borde gå till synoptiker för att testa synen, till Synsam förslags vis och få åldern i rabatt, 150 % = ett bra kap på ett par bågar.. Då kanske han kan minnas hur en ponny ser ut. 4 ben ett huvud en svans en framdel och en bakdel och så vidare.. Så slipper han mäta stackars ponnyhästar bak vid korset fortsättningsvis. Gubben har nog inte läst ridsport det senaste. Inte heller reglerna om ponny-mätning sedan tidigast 1930-talet..... Min baby är vackrast ändå, :)♥ till slutmätningen blir det spännande vilken skillnad det kan bli.. Suck.. Gud hjälpe mig, vad är det som händer..? Pension, har han hört om det?
"

139 cm! Men det är väl bara bra, nu blir det lättare klasser och han kan gå GP ponnyn (haha in my dreams)!! Men möjligheten finns! Men det kommer bli sjuuukt nervöst vid slutmätningen!



RSS 2.0