Hopptävling

Vi var ju på pay & jump i söndags, tänkte skriva ner lite om hur det gick!

Framridning
Kan bara beskrivas med 1 ord, KAOS! Han var okontrollerbar, rädd för allt, hoppig, stark, stel och spänd, samt sprang förbi hindrena. Men jag kunde ändå hoppa några hinder någolunda. Jag tänkte att det får gå som det går, jag får göra mitt bästa.

Runda 1. 60 cm
Att det gick så dåligt på framridningen tror jag var lite bra för då blev jag mer nogrann med min ridning och tänkte extra mycket på vad jag behövde tänka på. Han var lite spänd och så även inne på banan, men när vi hade hoppat de första hindrena lugnade han sig. Han var lite hoppig så jag fick sakta av till trav ett par gånger för att få tillbaka kontrollen. Men det kändes faktiskt bra, bra vägar, han blev inte rädd för publiken, bra rytm tillslut dock kanske något konstigt hopp.

Runda 2. 60 cm
Gick jättebra, bra rytm igenom rundan (iof hängde han sig lite i bettet en gång, men han ville nog springa lite fortare än vad han fick), bra hopp och bra vägar igen. Toppen duktig var han ;D

Allmänt
Han var lugn och fin i transporten och känndes efter en stund lugnare på "tävlingplatsen", förutom framridningen då hehe! Jag tror att prestationsångest i kombination med dominansförsök och en väldans massa energi som ville ut som gjorde att han betedde sig som han gjorde. Jag blev inte arg på honom utan att det vara bara att "vänta ut" :)

Tyvärr inga bilder då kameran inte var med. Självklart har vi filmat men mammas mobil vill inte fungera ihop med min dator! :/

Tjalle badar i bäcken

Gosepluppen


Gbg horse show

Jag och Becka var en heldag på Horse show. Mycket roligt som vanligt! Och en hel del spenderades på mässan, egentligen bara på skit. Heheh, nedå! :)

Vi fick köpt ett Dressyr Achen träns, B-vitamin (som vi nu ger honom), 2 grimmor att ha i hagen + grimskaft, 1 vitt Pessoa schabrak, Ridstrumpor, gummiband att ha vid longering etc och sen har jag typ glömt av resten. Ehehe :)


Fullsatt scandinavium, underbart! :)

På agendan

* Igår vilade Tjalle, jag bara borstade och skrubbade pälsen och hade en liten mys stund. Kärleken är evig och obeskrivlig ♥

* Idag
får vi en hinderpark till stallet, vilket innebär att jag nu kan hoppa på hemmaplan o löshoppa! :D En hinderpark med massa hinderstöd, bommar, plank, vattenmatta, sockerbitar, infångare mm :)

* Imorgon ska vi på Pay & Jump, träningstävling i Stenungsund. Vi ska bara hoppa 60 & 60 cm, mjukstart! Ska tänka på att styra honom rakt med ett bra jämt stöd mot hindrena och satsa på att komma runt banan utan några fel. :)

* På Tisdag kommer hovslagaren och då ska Tjalle få lite pedikyr.

Lite utav det som är på G just nu. :)

Tjalle är förövrigt en bergsget som älskar att klättra och hoppa på bergen. Häromdagen kom han in med ett litet skrap sår på vä bak knä. Men ingen svullnad/värme/ hälta som tur var :)

Åh vad jag älskar att ha Tjalle, jag njuter av varje sekund ♥



Kul!

Förresten, en rolig grej är att vi har vunnit en prova på simträning på Ale Häst spa! Så Tjalle ska åka och simträna. Själv är jag väldigt nervös över hur det kommer att gå, men med tanke på att Tjalle badade i en bäck igår utan problem så kanske det går bra. Han är nog inte så rädd för vatten ;)

http://thumbs.cdn.videofy.me/696eab16-86df-11e0-8762-12313b03e082.jpg

Längesedan sist!

Jag tänkte skriva ett litet inlägg är för Josse, en av mina läsare här på bloggen. Tjalles förra ägaren som förövrigt var och hälsade på Tjalle häromdagen. Som vanligt och tyvärr missade jag det - var hos en kompis. Vad jag tyckte var kul var att hon hade med sig sin hund Prox som hälsade på Tjalle. Tjalle och Prox är goda vänner och när dom "bodde" tillsammans så brukade dom utföra lite konster och lekar. Tex brukade Prox hoppa upp på Tjalle, de tycker också väldigt mycket om att klia och gosa med varandra. Väldigt gulligt tycker jag!

Förövrigt så tycker jag det är kul/bra när man kan behålla kontakten med förra ägaren. Dels bra att folk inte bara "släpper" sina hästar utan att bry sig, men det är också en tillgång. Man kan fråga saker som man undrar mm. :)

Läget är nu bra med Tjalle. Han är inte riktigt igång, han har precis börjat gå alla gångarter i ridpassen. Men jag och Becka har varit sjuka så han har inte kommit igång och fått någon bra kondition och han är definitivt inte musklad och fin. Den senaste veckan har vi haft lite myspys vecka.

Det har kommit en tjej till Stallet som har haft lite lektioner i horsemanship/lösgöringsträning/uppfostring/dressyr för några andra. Idag var Tjalle och Becka med på en privatlektion, de fick lite tips om lösgörings övningar och lite tips på hur man kan muskla hästen från marken. Hon red Tjalle själv litegrann i skritt och trav, det var väldigt kul att se!! Hon fokuserade lite AR inriktat (akademisk ridning) på att få honom i en lång och låg avslappnad form.  Hon gav även lite  tricktränings  och lite tips till vad vi kan tänka på när vi tränar honom.
Hon kan "kommunicera"(i liten skala, eller var man ska säga) med hästar. Hon sa att Tjalle var en säker ponny som gärna klarar sig själv. Han vill mycket själv och är trygg och nöjd i sig själv. Hon sa att han lätt kan få prestationsångest och att det lätt kan bli för mycket så han behöver lite pauser. Det stämmde väldigt bra in tycker jag ;)

Planerna framöver lyder:
* Vanlig ridning & fortsätta sätta igång ordentligt + vissa gymnastik övningar som vi fått för att stärka honom
* Återbesök med Hilda - förhoppningsvis är det bra, vill ha bekräftelse på att vi kan komma igång som vanligt
* Hoppträning och hitta någon tävling som vi kan medverka i 60 & 70 cm :)
* Becka ska tränga centrerad ridning och balansträning för Carro
* Jag ska hitta en dressyrtränare som jag kan träna för. Det behövs verkligen för att vi ska komma någonstans!




Bild från provridningen!

Bild från besiktningen!! =) Underbar känsla när man kunde köra hem honom!

Utsläpp efter första natten i box!


Ett av de första ridpassen!

Tänk vilken resa vi har gjort! ♥

RSS 2.0