Veckans ämne!

Veckans ämne är ju smala/omusklade hästar!
Detta tycker jag är viktigt att tänka på när man han häst!
Det värsta är ju när man ser hästar på tävlingar som är skit smala, eller vet någon som har en smal häst och inte verkar veta hur en häst ska se ut.
Hästarna väljer inte att vara med oss därför måste vi ta hand om dom väl för att dom ska må bra och trivas med oss.
Självklart måste ju hästen få tillräckligt med hö på vintern, kraftfoder anser inte jag vara ett måste.
Man ser ju på hästens päls och humör bla om dom behöver olika vitaminer och så men annars är det inte jätte viktigt. Men hästar som rids mycket tycker jag ska få det! :)
Det är ju olika hästar som behöver olika mycket mat beroende på hur dom ser ut i hullet.
Men per dygn kan ju en ponny behöva allt i från 4-15 kg :)
En annan sak som handlar om detta men mat.
Vatten är så superviktigt, jag kollar vatten varje dag och byter hellre fler gånger för att vara säkra på att dom dricker.
Alla måste vara supernoga med att hästen har vatten!
Vi måste också tänka på att hästar är flockdjur och var från början fria. Därför måste dom gå i hagen många timmar om dygnet och helst med fler hästar, alltså inte ensam.
Vissa vill inte ha sin häst tillsammans med andra hästar för att den är mycket värd och man vill inte att den ska bli skadad!
SKITSNACK, då bryr man sig bara om sig själv och inte om hästen!
Jag tycker alla hästar borde gå ute dygnet runt på sommaren och MINST 6 timmar på vintern!
Sen är det ju många hästar som går upp fruktansvärt mycket i vikt och blir riktigt feta, då är det ju inte jätte bra att dom går ute i stor gräshage med näringrikt gräs dygnet runt.
Man vill ju inte riskera fång, fång är ju en fruktansvärt hemsk och plågsam sjukdom för hästarna!
Symtom på början av fång kan vara tjock fång nacke, svullen ovanför svansen (som fett knölar).
Men jag skulle hellre ha en lite tjockare häst en en jätte smal!
Jag tycker tjalle är alldeles lagom! :)



Hittade ingen bättra bild just nu, men det är ju synd att sadeln och schabraket är i vägen.
Men man kanske ser på ett ungefär ändå? :)

Sen omusklade hästar.
Det där med att muskla är något jag kommer att lära mig mer om nu när vi rider Tjalle , för han har ju inte så mycket muskler nu, men det ska han få ;)
Det finns ju olika omusklade hästar, en häst kan ju vara skit tjock men ändå omusklad.
Men det är så hemskt när hästar är omusklade och skit smala.
Gamla hästar blir ju lätt det.
Ibland är det svårt att muskla sin häst rätt, man kanske inte kan så mycket, eller rider mest för skojs skull och inte jobbar sin häst. Men dom får ju ändå muskler i hagen och så, men ibland räcker inte det.
Visst hästarna behöver ju inte vara värsta muskelpaket men dom ska ju vara välbygda eller vad man säger, tycker jag.
Många hästar får lätt underhals, underhals är inte snyggt tycker jag! :P
Det får dom om dom går i fel form och inte jobbar med nacken och ryggen.
Hästar kan också få det om dom äter för mycket ur hönät. ;)
Därför föredrar inte jag hönät, mer än i transport och så ;)
Jag föredrar att hästarna för höet på marken.
Jag är ju inte direkt expert på det här med muskler på hästarna och så, men jag vet ju hur en häst borde se ut och inte.
Ibland blir man väldigt ledsen i ögat när man är ute på tävlingar och ser hästar som är omusklade/smala/skit tjocka.
Ibland är det inte lätt att hålla hästen i rätt hull, men vissa ägare verkar inte veta hur en häst borde se ut.

Hoppas ni gillar detta med veckans ämne, det kommer att vara helt olika ämnen och jag ska försöka variera mig :)





Glöm inte att detta är mina åsikter! Alla har olika åsikter men låt mig tycka som jag vill!
Självklart ska ni ju påpeka om det är något ni inte håller med om! Det är bara roligt!
Kommentera och fråga frågor och säg vad du tycker!
KOMMENTERA!

Kommentarer
Postat av: Emma

det var en låång text :o!! <3

2010-08-24 @ 21:31:08
URL: http://pegasusryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0