Veckans ämne

Kör lite veckans...



Jag har många gånger funderat på en sak. Det är det här med nosgrimmor...

Det finns lite olika varianter









Varför har vi egentligen nosgrimma?

Dom flestas svar på den frågan tror jag skulle vara " För att hästen inte ska gapa".

Men varför gapar den?

Joo därför att den har ont / ngt är obekvämt. Alltså ett tecken på att ngt är fel.
Egentligen är det väldigt taskigt att vi stänger hästens mun för att den inte ska kunna visa att den har ont. Bett är en viktig sak och det finna mängder, men det är väldigt individuellt vilket bett som passar din häst bäst. Men jag tycker man ofta ska kolla om bettet sitter bra på sin häst. Och rida med olika bett såklart.

Därför skulle jag rekomendera att rida utan nosgrimma ibland, och se om hästen är negativt påverkad av bettet? Detta gör jag emellanåt, väldigt viktigt :)

Det mest idealiska för hästen hade egentligen varit att ha bara en nosrem!



Men vi människor tänker ju inte alltid på hästens bästa :(



Vad tycker ni om nosgrimmor?



Kommentarer
Postat av: Amanda

Linn Ingvarsson (dressyrmupparna) har också skrivit ett inlägg om de.. Och hon fick mig verkligen på andra tankar.. :) Hon skrev att nosgrimma är riktigt snyggt, och hon använder det fast hon spänner den inte hårt. Man kan se på flera av hennes bilder på t.e.x. Braven att den är jättelös, och de tycker jag är bra. :) Sen hennes inlägg så har jag inte heller spänt min grimma så hårt.. :P

2010-12-17 @ 22:30:54
URL: http://rilfarna.blogg.se/
Postat av: Emma & the Grytagirls

jättefin blogg, gillar verkligen din design :) kram!

2010-12-17 @ 22:32:39
URL: http://grytagirls.blogg.se/
Postat av: Michelle Hoffback

Håller med dig! Det ska ju egentligen inte behövas, märker man att hästen gapar beror det ju på något, då är det ju självklart att man ska kolla upp det om man vill hästens bästa! Jag har engelsk nosgrimma på min häst men jag ska nog försöka veriera mig lite :) men engelsk nosgrimma hjälper inte ett dugg om dom gapar, har det lite mer för det är snyggt :D hihi..

2010-12-17 @ 22:54:17
URL: http://michellehoffback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0