Veckans ämne



Nu när det är såhär kallt så har många täcken på sina hästar. Det är också många hästar som får skav. Jag tycker inte hästar ska behöva få skav av sina täcken. Men det är inte alltid lätt att hitta täcken som sitter perfekt på sin häst.

Jag tycker täcken utan framknäppen verkar väldigt bra, ibland krångligt att dra täcket över halsen men väldigt bra lösning så att hästen inte får skav :)

Hittade inte så mycket bilder, men idag när jag red ut så såg jag en häst med sådant täcke av z-täcket modell :)


Här är en bild på ett sådant täcke.

Här kommer också en text om täcken för den som vill läsa xD



 

 

 

 

 







Val av rätt täcke

Vad du väljer för täcke till din häst, är av många anledningar, viktiga för hästen. En häst i träning behöver hålla sig varm och torr samt jämnt tempererad. Om hästen dessutom är bodyklippt är det ännu viktigare att se till att kompensera hästen med täcken istället för sin naturliga päls. 
Hästar tål kyla utan större problem men inte väta. Regnar det mycket och hästen är ute länge på dagarna kan ett täcke vara en god idé. Viktigt är dock att täcket är vattentåligt. Känsligast för väta är föl. De har lätt för att drabbas av lunginflammation om de blir förkylda.  Om fölet får ett täcke på sig så minskar vi chanserna att den drabbas av förkylning. När jag började använda täcke på fölen blev det dessutom mycket lättare för mig då jag slapp springa och hämta in fölet så fort det kom en skur. Jag har aldrig haft några större problem att få på dom små liven ett täcke ej heller att få täcket att sitta kvar när de bockar och skuttar.
Valet av täcke till föl är om en viktigare än till övriga hästar och ponnyer.  Fölet ställer mycket större krav på täckena då de har lättare för att ta sig ur täcket om det är för stort eller har dålig passform. När jag täcker en fölunge använder jag aldrig bensnören utan endast ett band under svansen vilket gör det ännu viktigare att tänka på passform och kvalité vid val av föl täcke.

Hästar har en komplex muskulatur med många extra känsliga punkter. Hästens känsligaste punkt är manken och det är därför inte bra att utsätta den för ständigt tryck. Ett annat problem är att en häst/ponny lätt får muskelinflammation fram vid halsfästet om de har på sig ett täcke som sitter trångt runt bogarna och i framkant.

Slutligen så kan fel täcke medföra rena skönhetsproblem som avskavd man, kala bogar, kala fläckar på rygg och kors samt i värsta fall till och med sår på vissa ställen.
Efter alla olika former av problem med täcken som uppstått över åren fann jag lösningen i USA. De har tänkt på alla detaljer och nu kan även den känsligaste häst ha ett täcke på sig som inte skaver någonstans, som alltid ligger på plats och håller hästen torr.
Tänk på följande punkter vid val av täcke; 

    • Täcken skall sitta löst och luftigt.
    • Vara tryckfria vid manken och framtill.
    • Figursydda så att de inte glider och därigenom skaver hästen.
    • Materialet närmast hästen skall vara slätt
    • Använd gärna ett täcke med andasfunktioner så att hästen hålls jämnt tempererad.
    • Undvik täcken med fast halvhals.
    • För riktigt kalla dagar koppla gärna på en lös hals för extra skydd.
    • Använd gärna täcken till föl. Det skyddar dom när de är som känsligast.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0