Tjalve!


I sommar bestämde vi oss för att leta d-ponny efter att ha besiktigat en c-ponny till mig som inte gick i genom och haft en travare på prov för om vi ville ha henne.
Men det var inte det vi ville, vi ville ju ha en viktbärande d-ponny! :)
Så vi letade och letade, det blev provridning nr 6! :)
Efter andra provridningen bestämde vi oss! :D

Vi delar alla tre på han ♥ (jag, min syster Rebecka och mamma Carina).
Men jag och Rebecka rider ju bara.
Mamma ska nog rida någon gång ibland sen till våren när han är helt trygg här hemma! :)
Jag är den som är intresserad av både, hoppning, dressyr, gymkhana och bara lalla runt hemma på vägarna o i skogen!
Becka är nog mer intresserad av gymkhana, lalla runt hemma på vägarna o i skogen och även lite dressyr!
Mamma vill ju bara ridaut en runda någon gång ibland för skojs skull!

Min ponny!

Namn:
Tjalve men jag kallar han för Tjalle för jag tycker det är finare!
Ålder: 4 år, fyller år den 31 Juli!
Ras: Blandras Haflinger/Morgan, väldit annorlunda blandning men ser ut som en New forest ungefär! :)
Favoritmat: Morot!! :)
Färg: Mörkfux (lite tigrerad/fläckig)
Typ som denna men mer fläkig (ljusare fläckar i guldfärg)
Han har en vit krona på hö bak om jag minns rätt.
Och bläs!

Proportioner: Han har kraftigare ben och huvud och hals. Annars ser han ut ungefär som denna på bilden!
Höjd: Ca 142-143 :)


Personlighet:
Tjalle är en pigg och glad liten kille som alltid vill väl!
Han gillar människor och kommer gärna fram i hagen!
Man märker att han är en bebis ibland men han är också en väldigt smart kille som gärna tar övertaget.
Så man måste markera alla "regler" med en gång! :)
Han är också den som gärna bestämmer i hagen, men han älskar sina kompisar! :)
Just nu går han bara med ston och han byter flickvän varje vecka! xD
Han är ingen soffpotatis häst utan är alltid med på vad som händer, såväl som på promenaden, ridturen, i boxen och i stallgången.
Han älskar att få beröm, speciellt i form av kli! :)
Han gilllar också att blir borstad och pysslad med - som många andra hästar!
Han är en snabb, kvick och pigg häst - absolut inte den lata typen! :D

Hantering:
Han är väldigt väluppfostrad.
Han får inte klia sig på ngn människa och ska alltid gå bakom osv.
Det är viktigt att han vet sin plats!
Med förra ägaren gick han efter henne som en hund. Överallt.
Det är ju lite annat nu i annan miljö och sånt men har är jätteduktig nu också! :)
Går efter mig ut och in i stallet och ute på gården!
Han flyttar sig lätt för tryck, som backa och sida m.m :)
Jag vill väldigt gärna göra mycket horsemanship med honom men jag har ju inte så mycket tid på vardagarna.
Men iof tycker jag att allt kring hästen är horsemanship, men jag tänker på att träna just horsemanship (de sju lekarna)

Ridning:
Vi rider på ett smalare tre delat :)
Han är oftast snäll när man hoppar upp, i början backade han ibland när man var seg men det tycker jag har försvunnit, peppar peppar!
Han är också snäll när man spänner sadeljorden, jag kan tom göra det när jag sitter på han nu! =) =FRAMSTEG!
När man väl kommer upp kan han ibland vara ivrig med att komma iväg, ibland får man gå fram två steg och sedan fixa stigbyglarna.
Men för det mesta står han still tills man säger att han får gå.
Det är inte mycket man behöver göra då, endast spänna skänkeln lite!
Han är väldigt känslig för hjälperna, därför rider vi ofta på långa tyglar. :)
Det är inte nödvändigt att korta upp tyglarna mycket än! ;)
Han är oftast väldigt pigg och har ett bra swung i steget.
Men han kan vara lite svår att hålla balansen på, han är lite vinglig om man kan säga det så.
Speciellt i traven.
Bara när man rider ut själv och han skyggar för något/bara testar kan han vara seg och inte vilja lyssna för skänkeln.
Nu i början har jag med spö när jag rider ut själv, behöver inte andvända det alltid. Räcker med en dutt när det behövs.
I traven har han väldigt höga frambens benlyft!
Det har han från morganrasen!!
I början när man travar är det svårt att hålla balansen men efter några steg blir han mer jämn i steget och sänker huvudet lite.
Det vi jobbar med ni i traven är att ha ett jämnt tempo och att han inte för stanna till och skygga för saker!
Men han är ju lite osäker när man är ute själv och kan bli lite lös i magen!
I galoppen är han jättesnäll, han lyssnar bra på hjälperna.
Men låter man han öka steget och galoppera lite fortare blir det ju lite svårare att stanna men han är absolut inte stark.
Han har en lugn och mjuk galopp - inte studsig! ;)
Jag har ju inte ridit så mycket i paddocken än, där kan han vara lite mer stissig. Men det jag skriver nu är mest efter när vi rider ut! :)
På hemvägen är han alltid som piggast - som dom flesta hästar. xD
Då ökar han rejält på steget! :)
Han är också väldigt känslig för vikterna, vilket är bra tycker jag.
Jag vill ha en så känslig häst som möjligt när det gäller hjälperna!

Hoppning:
Han har aldrig hoppat, jag har bara ridit över bomar och upphöjda bommar upp till 40 cm.
En gång satte jag upp ett hinder på 40 cm på medellinjen och "hoppade" det i skritt trav och galopp :)
Det var nemas problemas.
Men hoppningen ser jag fram emot, jag vet ju liksom inte om han gillar hoppning.
Han kanske vägrar mycket/suger sig emot hindrerna/hatar det/ älskar det! ;)
När han är mer lugn i paddocken ska jag börja hoppa lite hemma :)
Vill även löshoppa honom någon dag! :D

Dressyr:
Innan vi köpte honom hade han precis börjat med att gå i form i skritten. Men det är inget vi gör nu i början.
Ibland testar jag att böja honom lite, men det tar vi mer sen när vi börjar rida lektioner! :)
Men han är ju bara 4 år så han kan ju inte så mycket! ;)
Vi övar just nu på halter då kan inte alltid vill stå stilla!

Gymkhana:
Är det någon som inte vet vad gymkhana är?? :P

Iaf, gymkhana är inget jag tänkt börja med förrän till våren kanske.
Inte förrän jag känner att han är redo iaf.
Han kan ju lätt bli stressig därför vill jag inte börja med det än.
Men när jag väl gör det tänker jag börja i skritt tills han fattar vad det handlar om, därefter lite trav osv.
Men jag har tänkt att börja gå på promenader med en pinne och ett skräp så han vänjer sig vid ljudet! ;)
Jag ser mer gymkhana som en rolig grej för ryttaren och hästen ;)
För att hitta på något nytt med hästen lix ;)
Därför kommer vi ju börja med dressyr och hoppning! ;)

Bilder:
Buse
Provridningen (nr 1)

Också provridning

Precis när vi fick hem honom.
Klockan 2 på natten xD

Första ridturen tror jag! ;D






Haha tycker bilden är väldigt rolig, han är skitarg!
Tror det tom flyger en grästova bredvid han!


Tjalle, Han tjej Qlementine, jag och amanda! :)

Jag och Tjalle :) <3

Så nu vet ni det mesta om Tjalle! :)

Kommentera om det är något ni undrar eller tycker att jag har glömt! :))

Kommentarer
Postat av: jenny

Heej:-) jätte fin verkligen:-):-D roligt att det går bra för er:-D bra skrivet också:-)<3

2010-09-02 @ 21:50:18
URL: http://gloryzelia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0