Tjalve

Lite info om Tjalle

Namn: Tjalve
Kön: Valack
Ålder: 4 - fyller 5 den 31 juli
Ras: Korsning - Haflinger/Morgan
Färg: Mörkfux, bläs, vit halvbakfot

Innan vi köpte honom:

Han föddes på gotland, men flyttade vid 3 års ålder till Josse. När vi köpte honom var han riden i ca 1 år. Han hade aldrig hoppat, mest riden ut i skogen och så. Han var väldigt lydig o hanteringen och var som en hund. Men han såldes till en liten tjej innan oss, där tog han övertaget och bestämde över denna tjejen och hennes mamma. Det påstod att han var en mördarponny.  Han flyttade tillbaka till Josse, han hade förändrats jätte mycket men efter några månader var han trygg och lugn igen. Han var väldigt pigg, var positiv till arbete men ändå bestämd.

Buse

I början när vi hade honom:
Han var lite stressig, lite osäker på nya platser. VÄLDIGT pigg och lite ostadig om man kan säga så. Typ asså studsig, bockig och så. Han var mest van att ridas på långa tyglar ocj väldigt känslig för hjälper. Han var svår att rida i paddocken då han blev mer stressig o så.




Idag:
Det är en otrolig skillnad idag. Han är trygg när man rider ut själv och i grupp. Men han är ju fortfarande väldigt pigg, lite busig och kan ibland stressa upp sig. Han är jättesnäll i hanteringen i stallet. Vi har hoppat små hinder i paddocken,  stockar och diken. Jag kan rida han i paddock, ängar och i skogen. Han är lika snäll, men jag vill dock kunna ha lite bättre kontroll på honom ibland.

Det är vårat mål just nu, att han var vara lugn och att jag ska ha full kontroll på honom överallt. Asså tex, ibland när jag rider på en äng kan han bocka och springa lite, eller när jag galopperar ökar han och försöker sticka lite.






Hahah, det kanske låter som att jag har en mega stressig ponny, men det är han inte. Han är huur go som helst =)♥

Kommentarer
Postat av: EmbLeM

Väldigt fin är han! :)

2011-01-03 @ 18:45:51
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: EmbLeM

Väldigt fin är han! :)

2011-01-03 @ 18:45:53
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: emma

men rymmer inte han en hel del i stallet :O??

;)

2011-01-03 @ 19:52:49
URL: http://emmaochpegasus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0